Towary Niebezpieczne ADR - RID - ADN - IMDG - ICAO / Bezpieczeństwo w transporcie i przemyśle BHP - ISO - SQAS / Doradztwo - Wydawnictwa - Szkolenia - Oprogramowanie

strefy zagrozone wybuchem
rides - 2006/11/06 11:30
Ma pytanie czy ktoś z kolegów rozpatrywal w s2ojej działalności doradczej problematykę wykorzystanie płóz hamulcowych w strefach zgrożonych wybuchem
Chodzi głównie o strefy w obrebie stanowisk za i rozładunkowych. Poniewaz wg mojej interpretacji trnsport kolejowy jest wylaczony spod dyrektywy ATEX wiec i wyposażenie manewrowe pewnie też Pytanie moje wiec na czym sie opierac.
Administrator wyłączył możliwość wysyłania postów przez anonimowych użytkowników.

Odp:strefy zagrozone wybuchem
Dariusz Polak - 2006/11/06 20:26
W przypadku gazu płynnego obowiązują nadal wymagania rozporządzenia Ministra Gospodarki z 06-09-1999 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy magazynowaniu, napełnianiu i rozprowadzania gazów płynnych (Dz.U. Nr 75, poz. 846 z późn. zm.).

Z § 27 ust. 1 pkt 1 wymienionego rozporządzenia wynika, że przed przystąpieniem do napełniania lub opróżniania cystern kolejowych i drogowych należy unieruchomić cysterny za pomocą hamulca postojowego oraz klinów o wymiarach odpowiadających masie pojazdu i średnicy kół, przy czym niedozwolone jest stosowanie płóz hamulcowych służących do wyhamowywania wagonów.

Prawdopodobnie prawodawca chciał w ten sposób wyeliminować niebezpieczeństwo iskrzenia na styku płóz-szyna. Aż strach pomyśleć co będzie, jeżeli prawodawca dowie się, że miejscem iskrzenia może być styk koło-szyna.
Administrator wyłączył możliwość wysyłania postów przez anonimowych użytkowników.

Odp:strefy zagrozone wybuchem
rides - 2006/11/06 21:16
Dzieki za informacje. Fakt ,ze to iskrzenie nie podlega chyba juz atexowi .Przywolane rozporzadzenie dotyczy tylko w moim mniemaniu gazow propan , butan oraz ich mieszanin zakwalifikowanych do grupy IIA.
A co dla innych gazow tej samje grupie wybuchowosci np benzen, amoniak, Czy dobrze interpretuje fakt ze dla tych gazow brak jest szczegolowego odniesienia w rozporzadzeniu.Ciekaw jestem czy jest wytworca klinow do zabezpieczenia wagonow w istniejacych wielkosciach masy calkowitej wagonow cystern.Pozdrawiam .
Administrator wyłączył możliwość wysyłania postów przez anonimowych użytkowników.

Odp:strefy zagrozone wybuchem
Dariusz Polak - 2006/11/07 14:59
Organy lubią rozważać, czy na stanowisku załadunku lub rozładunku wagonów-cystern zostały spełnione wymagania § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 29-05-2003 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników zatrudnionych na stanowiskach pracy, na których może wystąpić atmosfera wybuchowa (Dz.U. Nr 107, poz. 1004).

Z wymienionego przepisu wynika, że pracodawca powinien przedsięwziąć konieczne środki w celu zapewnienia, że stanowisko pracy, urządzenia i narzędzia tam stosowane oraz wszelkie inne urządzenia udostępnione pracownikom zostały zaprojektowane, skonstruowane, zmontowane, zainstalowane, a także używane i konserwowane w sposób minimalizujący zagrożenie wybuchem.

W takim przypadku można posłużyć się § 2 pkt 2 lit. a wymienionego rozporządzenia, z którego wynika, że przepisów rozporządzenia nie stosuje do używania środków do transportu lądowego, do których stosuje się w tym zakresie postanowienia Regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID).

A w RID – chociaż jest dział 7.5 Przepisy o załadunku, wyładunku i manipulowaniu ładunkiem - nie ma mowy o specjalnych wymaganiach wobec płozów hamulcowych.

Jednak specjalne wymagania wobec płozów hamulcowych obowiązują wtedy, gdy jakiś twórca zamieści je w regulaminach. Wówczas ma zastosowanie przepis RID 7.5.1.1, z którego wynika, że przy załadunku towarów powinny być przestrzegane przepisy, które obowiązują na stacji nadania.
Administrator wyłączył możliwość wysyłania postów przez anonimowych użytkowników.

Odp:strefy zagrozone wybuchem
rides - 2006/11/08 19:13
dziekuje panie Dariuszu za podpowiedz .Sam tez sadowalem sprawe w wilu miejscach i roznie to bywa z interpretacja .W tej sytuacji nalezy chyba porostu zapisac w isntrukcji stanowiskowej np ,ze manewry mozna wykonywac tylko po sprawdzeniu ze stezenia na ladowni nie stwarzaja zagrozenia wybuchem i zezwolic na plozy. Trzeba podkreslic ze plozy sa w praktyce stosowane a ich wytworcy nie stosuja uwagi zeby nie stosowac w strefach zagrozonych wybuchem a jest to pfrzeciez dosc zlozone narzeczie , ktore nawet moze dac snop iskier . pozdrawiam serdecznie.
Administrator wyłączył możliwość wysyłania postów przez anonimowych użytkowników.

Odp:strefy zagrozone wybuchem
rides - 2006/11/09 12:07
A tak z ciekawosci bo mapewno kledzy reprezentuja rozne branze, czy ktos spotkal w swojej praktyce zawodowej wytworce ergonomicznych i funkcjonalnych klinoe zabezpieczajacych wagony
Chetnie skorzystam z adresu
Pozdrawiam
Administrator wyłączył możliwość wysyłania postów przez anonimowych użytkowników.

Odp:strefy zagrozone wybuchem
Jan - 2006/11/24 18:45
Miałem juz do czynienia z tym tematem w trakcie kontroli UTK (przeładunek materiałów kl.3) zwrócono uwagę na stosowanie płóz w strefie zagrozenia wybuchem Z I, znalazłem producenta klinów z twardej gumy przystosowanych do szyn typ S42 w razie potrzeby (jak poszukam) znajdę gdzieś namiary. Pozdrawiam kolegów doradców
Administrator wyłączył możliwość wysyłania postów przez anonimowych użytkowników.

BEZPŁATNY BIULETYN

Zapewnij sobie od teraz otrzymywanie bezpłatnych biuletynów z naszej witryny!
Imię:
Email:


LOGOWANIE






Nie pamiętam hasła!
Konto? Zarejestruj mnie!

WSPÓŁPRACUJĄ Z NAMI

forumtransportu.jpg
© 2018 WORTAL WIEDZY ADR, RID, BHP, GSA, IMDG, ADN, SDS, ISO, SQAS